Tag Archive for: K-tech

Har du det som trengs for en jobb i noen av verdens ledende teknologiselskaper? Sats på fremtiden din og søk læreplass hos K-tech!

Flere av våre eierbedrifter og tette samarbeidspartnere i Kongsberg-industrien er i sterk vekst og trenger flere dyktige kollegaer.
Vi er stolte over å kunne ta i mot over 65 lærlinger i 2024. Søknadsskjemaet for 2024 er nå åpnet opp, og du kan søke helt frem til søknadsfristen 1. mars.

Gode jobbmuligheter etter endt læretid

K-tech har eksistert siden 2008, og eies av Kongsberg Defence & Aerospace, TechnipFMC og GKN Aerospace – de tre av de største industri- og teknologibedriftene i Kongsberg. Det tette båndet mellom K-tech og industrien gir mange fordeler for lærlingene. En av fordelene er de gode jobbmulighetene etter endt utdanning.

Nyeærlinger inntar K-tech 2021

«Vi ser at mange av våre lærlinger går rett ut i jobb etter å ha fått fagbrevet. Vi kan vise til svært gode eksamensresultater for våre lærlinger, og de aller fleste er godt rustet når de skal ut i arbeidsmarkedet»

Stein Sandvold, daglig leder hos K-tech

K-tech tilbyr lærlingplasser innen en rekke fag. Felles for alle lærlinger er at de får læreplass i en av følgende selskaper; Kongsberg Defence & Aerospace, TechnipFMC, Kongsberg Terotech eller GKN Aerospace.

En sikker vei mot fagbrevet

Det kontinuerlige samarbeidet mellom K-tech og de høyteknologiske miljøene, sammen med planmessig oppfølging av lærlingene er med på å sikre lærlingenes vei mot fagbrevet.

– K-techs visjon er å ha verdens beste modell for utvikling av fagkompetanse. Det er en visjon alle på K-tech jobber etter hver dag. Vi kan også friste kommende K-tech-lærlinger med unik praksis fra internasjonalt næringsliv og svært spennende og gode jobbmuligheter etter bestått fagbrev.


Sats på fremtiden din, søk nå!


Bilder til inspirasjon

Vi gratulerer vår egen industrimekanikerlærling Knut Sandbæk med å være en av de 6 deltakerne som ble kvalifisert til å gå videre til Yrkes-NM i Industrifag. 19-åringen ble kvalifisert etter å ha gjennomført en teoretisk og praktisk kvalifiseringsoppgave i regi av Norsk Industri.

Knut er på sitt andre år som lærling i industrimekanikerfaget hos TechnipFMC på Kongsberg og skal ta fagbrevet til sommeren 2022.

– Jeg er godt fornøyd med å ha kommet videre til NM. Det var god konkurranse med mye arbeid som måtte gjøres. Jeg har fått god hjelp av K-tech til å forberede meg videre mot NM, forteller en fornøyd lærlingen Knut Sandbæk.

Yrkes-NM arrangeres av Norsk industri og skal holdes 26.-28. april på Lærlingfabrikken, Katapulten på Raufoss. Norsk Industri samarbeider med WorldSkills Norway, Lærlingfabrikken, Opplæringskontoret for industrifag Innlandet og Nammo.

Vi ønsker Knut masse lykke til og ser frem til å følge med videre hvordan det går på Raufoss!

Ønsker du en karriere innen yrkesfag, les mer om våre fagretninger her!

Ved å gå på kurs i AR-briller, hos K-tech, vil du lære om forskjellen på VR, AR og MR. Du vil lære hvordan du skal navigere ved hjelp av Guides og ta i bruk Remote Assist ved hjelp av en Hololens-2.

Dette er et praktisk kurs i bruk av AR-briller. Sånn at du som kursdeltaker vil bli komfortabel med å navigere med brillene og se mulighetene som ligger i denne teknologien.

Se tilgjengelige kurs, i vår kursoversikt her!

Se video om hvordan våre lærlinger har tatt i bruk AR-briller:

Les mer om AR-teknologien hos Kongsberg innovasjon

Kongsberg Klyngen satser på teknologien

Kongsberg Klyngen er en industridrevet kompetanseklynge som består av en rekke medlemmer, i hovedsak teknologibedrifter. Klyngen har som mål å styrke konkurransekraften gjennom raskere innovasjon, kompetansedeling og å ta i bruk den nyeste teknologien.

Kongsberg Klyngen består blant annet av disse industrielle medlemmene:
TechnipFMC, Semcon, Equinor, GKN Aerospace, Kongsberg Gruppen, Kongsberg Automotive, Siemens, KIWA, Vardar og opplæringsbedriften K-Tech.

Per Olve Tobiassen er prosjektleder innen AR i Kongsberg Klyngen via Kongsberg Innovasjon.

─Selv om noen allerede har tatt i bruk teknologien er vi fortsatt i en svært tidlig fase. Det som i dag kanskje virker som en kul duppeditt, kan ha uant potensiale om noen få år. Desto viktigere er det at vi allerede nå er helt i fremkant av utviklingen. Vi må ha «Amaras lov» i tankene her, poengterer Tobiassen.

«We tend to overestimate the effect of a technology in the short run and underestimate the effect in the long run.”

Roy Amara, (1925-2007)